Pomorskie Forum Eksploracyjne

Poszukiwacze skarbów są dla nas niczym... niczym bracia! ;)
Dzisiaj jest 18 sty 2017, 14:55

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Traktor
Post: 08 lis 2015, 09:06 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 maja 2007, 19:34
Posty: 4539
W 1893 powstała fabryka, która początkowo produkuje instalacje dla przemysłu spożywczego, także gorzelni i cukrowni, ze znakiem P7P. Od roku 1902 używa już nazwy URSUS a od 1910 z tym znakiem produkuje dwusuwowe silniki do traktorów wg projektów szwedzkiej firmy Bolinders Mekaniska Verkstad AB. W ofercie Ursusa są także silniki gazowe, spirytusowe oraz na paliwa ciężkie. Także olbrzymie silniki do lokomobili. Od roku 1920 firma nosi nazwę Fabryka Silników i Traktorów URSUS a pierwszy ciągnik wyprodukowano w 1922 roku. W 1930 fabryka zostaje włączona w skład PZInż. w Warszawie.

Po zniszczeniach wojennych zakłady są odbudowane i przystąpiono do projektowania nowego ciągnika, chociaż w zasadzie nie było czego projektować. Skopiowano niemiecki ciągnik LANZ BULLDOG, nadano mu nazwę C45 i prototyp (na stalowych kołach) ukończony w kwietniu 1947 roku wziął udział w pierwszomajowym pochodzie. Do końca 1947 roku wypuszczono 130 egzemplarzy ciągnika C45. Rok później zmieniono nazwę zakładu na Zakłady Mechaniczne Ursus. Wkrótce (brak danych kiedy) stalowe koła zamieniono na koła ogumione (konieczność użytkowania ciągnika w transporcie drogowym).
Traktor ze Starego Pola pochodzi z początków produkcji po 1948 roku.
Załącznik:
DSCF1366.JPG
DSCF1366.JPG [ 103.67 KiB | Przeglądany 1029 razy ]

Załącznik:
DSCF1360.JPG
DSCF1360.JPG [ 132.17 KiB | Przeglądany 1029 razy ]

Załącznik:
DSCF1362.JPG
DSCF1362.JPG [ 131.42 KiB | Przeglądany 1029 razy ]

C45 był napędzany poziomo leżącym jednocylindrowym silnikiem dwusuwowym z zapłonem samoczynnym o pojemności 10 300 cm3. Tłok o średnicy 22 i pół cm (takie małe wiaderko :wink: )
poruszający się poziomo (przód-tył) dość wolno bo tylko 650 obr/min., generował drgania, które powodowały charakterystyczną "trzęsiawkę" pojazdu oraz traktorzysty. Jedyną amortyzacją kierowcy była sprężyna pod fotelem.
Załącznik:
DSCF1364.JPG
DSCF1364.JPG [ 110.2 KiB | Przeglądany 1029 razy ]

Przed uruchomieniem zimnego silnika należało podgrzać "gruchę" za pomocą pionowej lutlampy, która była w zestawie do obsługi. Grucha miała zabezpieczenie przed przeciążeniem silnika. Była to śruba z ołowianego stopu, która przy znacznym przegrzaniu wytapiała się i brak było kompresji. Oczywiście po dostarczeniu ciągnika do np. PGR-ów pierwszą rzeczą było zastąpienie tego swoistego bezpiecznika śrubą stalową a na drogach widywało się przeciążone traktory którym z gruchy błyskał ogień.
Załącznik:
Ursus 3.jpg
Ursus 3.jpg [ 57.52 KiB | Przeglądany 1029 razy ]

Traktor nie posiadał rozrusznika elektrycznego a uruchomienie następowało...kierownicą.
Wyjętą z tulei kierownicę z osią wkładało się w otwór w kole zamachowym po prawej stronie silnika
Załącznik:
11.jpg
11.jpg [ 98.95 KiB | Przeglądany 1029 razy ]

i należało energicznie zakręcić. I uważać na palce!

C.
(foty moje + Internet)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Traktor
Post: 08 lis 2015, 11:36 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sty 2013, 21:30
Posty: 367
Lokalizacja: Natangia (ani to Warmia ani Mazury)
Fajny traktorek. :D
Zapomniałeś dodać, że przez ten "malutki" cylinderek o pojemności ponad 10 litrów na Ursusa C-45 potocznie mówiło się SAGAN (garnek, głównie żeliwny). :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group