Pomorskie Forum Eksploracyjne

Poszukiwacze skarbów są dla nas niczym... niczym bracia! ;)
Dzisiaj jest 22 sty 2017, 17:11

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: 23 paź 2006, 22:40 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 wrz 2006, 00:42
Posty: 135
Lokalizacja: Litzmannstadt/Schwetz
Betonowiec - statek o kadłubie zbudowanym z betonu. Konstrukcje tego rodzaju były budowane w czasie II wojny światowej przez m.in. Niemców w stoczni w Darłowie, z racji ograniczeń wojennych co do użycia stali. Kadłub jednego z nich znajduje się na Jeziorze Dąbie w okolicach Inoujścia, drugi na dnie Morza Bałtyckiego w okolicach Wisełki, a trzeci z Darłowa został prawdopodobnie wysadzony w powietrze. Statki o betonowych kadłubach z tych samych przyczyn budowano także w USA zarówno podczas pierwszej jak i drugiej wojny światowej. Niektóre z nich do tej pory wykorzystywane są jako pływające falochrony.


W1942 r biura projektowe stworzyły kilka wariantów tego typu jednostek, m.in. standardowy tankowiec o wyporności 2947 BRT. Jednostki te, ze względu na minimalne zużycie stali, szybko zdobyły aprobatę władz.
Odznaczały się prostotą budowy i mniejszymi kosztami w porównaniu z tradycyjnymi siatkami. Budowa rozpoczynała się od stworzenia stalowego szkieletu, na który nakładano wiele warstw betonu. Powstała w ten sposób skorupa była wzmacniana żelbetonowymi grodziami poprzecznymi. Statki te znakomicie nadawały się do transportu materiałów płynnych. Na zachodnim Bałtyku betonowe tankowce pływały głównie u szczecińskiego armatora LUBBERL & Co. REEDEREI. Po wojnie na polskim wybrzeżu można było spotkać wiele takich porzuconych betonowych skorup, jednak do dziś ocalały tylko 2 tego typu jednostki.
Tankowiec;Karl Finsterwalde; (Y-364) pływał pod banderą szczecińskiego armatora i był wykorzystywany m.in. do obsługi fabryki paliw syntetycznych w Policach. Feralny dla niego dzień 12.03.1945 r. zastał go przy nabrzeżu półwyspu Kosa w Świnoujściu. Około godziny 12 nad portem pojawiło się 650 amerykańskich latających fortec B-17 i B-24. W wyniku bombardowania na dnie kanałów portowych spoczęło wiele statków i okrętów.
Był wśród nich także „Karl Finsterwalde”. Wydawać by się mogło, ze to kres jego Istnienia. Ale gdy nadciągały wojska radzieckie, betonowy kadłub postanowiono wykorzystać do blokady toru wodnego do Szczecina, Jednostka została podniesiona z kanału i 30.04.1945 r zatopiona w zakolu kanału Piastowskiego na pozycji 53& 8221;51,63'N i 14& 8221;17,10'O. Po zakończeniu wojny natychmiast została przeholowana kilometr w górę rzeki i osadzona na dnie, niedaleko przystani karsiborskicj. Jej pozycja została nawet zaznaczona w 1958 r. na mapie hydrograficznej. W latach 60 krótko przebywała na wodach Starej Świny, po czym została przeholowana na Zatokę Pomorską i zatopiona w rejonie Świdniej Kępy (koło Wisełki) blisko klifowego wybrzeża, na głębokości około 10 m.
Drugi betonowiec znaleziono w świnoujskiej stoczni remontowej w Czajczynie. Wprawdzie posiadał kompletny kadłub, ale brakowało w nim grodzi poprzecznych. Nie zachowały się żadne informacje dotyczące jego nazwy i danych technicznych. Gdy w 1949 roku rozpoczęto budowę basenu Odry, wówczas prawdopodobnie został zwodowany i przeholowany na Świnę. Na przełomie lal 50 i 60 jednostkę wysadzono w powietrze. Informacja o trzecim betonowcu pojawiła się w rejestrach zatopionych statków pod datą 20 marca 1945 r. Jednostka „Ulrich Finsterwalde” została zbudowana w 1941 roku. Posiadała wyporność 2947 ton oraz wymiary 90/15/6,5. Pływała podobnie jak bliźniaczy Karl u szczecińskiego armatora, została ciężko uszkodzona, gdy lotnictwo radzieckie przeprowadziło nalot na port. Po zakończeniu wojny miała zostać wykorzystana jako pływający basen. Nigdy jednak nie zrealizowano tego pomysłu. Wrak został przeholowany w rejon Świnoujścia i osadzony na równej stępce na głębokości około 3 metrów. W latach 90 miał zostać stamtąd usunięty, ale z braku środków tego pomysłu nigdy nic zrealizowano



podaje tagze link do innej strony :

http://okretywojenne.pl/pefu/download/b ... _wraki.pdf


Załączniki:
Komentarz: wspólrzedne wraku:
53°31'31"N 14°39'1"E

fotka002.jpg
fotka002.jpg [ 8.09 KiB | Przeglądany 10701 razy ]
Komentarz: Wrak "betonowca" ("Urlich Finsterwalde") na jeziorze Dąbie.
"Ulrich Finsterwalde": zbudowany w 1941 roku, należał do szczecińskiego armatora Lubberl & Reederei. 20 marca 1945 roku poważnie uszkodzony podczas nalotu na por

fotka003.jpg
fotka003.jpg [ 39.25 KiB | Przeglądany 10710 razy ]
1485-20041031132341.jpg
1485-20041031132341.jpg [ 55.83 KiB | Przeglądany 9973 razy ]


Ostatnio zmieniony 24 paź 2006, 15:45 przez grandi, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: 24 paź 2006, 15:28 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 sty 2006, 19:04
Posty: 490
Lokalizacja: www.pomorze.zp.pl
Już o tym dyskutowaliśmy tu http://www.forum.eksploracja.pl/viewtop ... highlight=
polecam także portal www.sedina.pl http://www.sedina.pl/index.php?name=PNp ... pic&t=7049


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: 24 paź 2006, 16:14 
emerytowany admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 sie 2004, 17:53
Posty: 3940
Lokalizacja: Gdynia
grandi - na przyszłość podawaj źródła umieszczanych przez ciebie artykułów. [ http://www.poszukiwania.pl/portal/modul ... int&sid=53
http://pl.wikipedia.org/wiki/Betonowiec ]
Osoba niezorientowana może odnieść wrażenie, że jesteś autorem tekstów umieszczanych w swoich postach. Na to forum czasem zagląda Przemek Fedorowicz. Może się poczuć urażony, gdy zobaczy swój tekst w twoim poście.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: 30 lis 2006, 15:19 

Rejestracja: 30 lis 2006, 15:17
Posty: 35
Lokalizacja: Gdynia
Witam,
z tego co wiem, jeden z betonowców jest około 2 mil morskich od Poddąbia (miejscowość między Ustką a Rowami).
Generalnie kiedyś mój Ojciec miał przyjemność tam nurkować.

Pozdrawiam.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: 24 lut 2009, 17:53 

Rejestracja: 24 lut 2009, 17:24
Posty: 5
Zdjęcia z przed tygodnia, dodam że udało nam się tam dojecha całkowicie po legelu po drogach zaznaczonych w GPMapa 2007


Załączniki:
2.jpg
2.jpg [ 41.72 KiB | Przeglądany 8359 razy ]
1.jpg
1.jpg [ 41.25 KiB | Przeglądany 8368 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: 05 maja 2013, 17:51 

Rejestracja: 05 maja 2013, 17:45
Posty: 1
jezioro dąbie - spokojnie można tam dojechać jakimkolwiek autem 4x4 cała droga prawie w płytach , ale może być wysoki poziom wody. polecam, jeśli ktoś ma polecam wziąć kajak lub pontom


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: 10 maja 2013, 06:24 

Rejestracja: 04 paź 2009, 07:36
Posty: 165
Lokalizacja: Goleniów, nad rzeką Iną, w Polsce!
...wysoki poziom wody... ale gdzie?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: 06 sie 2013, 21:37 
chodziło mu raczej o wysoki poziom wody na drodze dojazdowej
:)


Na górę
  
Odpowiedz z cytatem  
Post: 22 kwie 2014, 02:38 

Rejestracja: 22 kwie 2014, 01:10
Posty: 2
Tak poza naszym regionem maja inne zastosowania....

W Kanadzie uzywaja ich jako falochronow ;)

W Belize jeden jest ciagle w uzyciu jako storage tanker na melase:


Załączniki:
1777794.jpg
1777794.jpg [ 242.83 KiB | Przeglądany 3044 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: 24 kwie 2014, 18:58 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 mar 2005, 18:29
Posty: 2631
Lokalizacja: Gdańsk-Brętowo :)
bigi pisze:
jako storage tanker na melase:


Jako że co? Litości, to jeszcze polskie forum :lol:


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: 17 gru 2016, 00:26 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 wrz 2005, 21:01
Posty: 1353
Lokalizacja: Kołobrzeg
Chłopaki z goleniowskiego "Białego Grosza" napisali ciekawy artykuł w tym temacie.
Dodatkowo dobre stare zdjęcia w artykule !

Betonowa zagadka

Najbardziej znanym z dąbskich wraków, o których krążą legendy ograniczone jedynie poziomem wyobraźni „opowiadacza”, jest osiadły na mieliźnie jeziora Dąbie, w miejscu zwanym Ińskim Nurtem, niewielki tankowiec zbudowany przez Niemców podczas II Wojny Światowej z siatkobetonu na potrzeby transportu paliwa z fabryki benzyny syntetycznej w Policach (Hydrierwerke Politz) - Ulrich Finsterwalder.
Takie informacje powielają się niemal we wszystkich dostępnych źródłach. Długość 90m, szerokość 15m, zanurzenie 6m.
Ale co tak naprawdę o nim wiemy? Niewiele, a czas zaciera ślady utrwalając te powszechnie znane, nie koniecznie prawdziwe....

http://www.bialygrosz.goleniow.pl/index ... wa-zagadka


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group